Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.12.2010 11:56 - За добрите хора... Свекървата
Автор: bapha Категория: Лични дневници   
Прочетен: 15782 Коментари: 43 Гласове:
122


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

  

 

 

 

Има хора, които не могат да бъдат описани. Малки вселени, правещи речника ми беден. Купчини спомени, причиняващи ми вълни от смях и сълзи. Истории, граничещи с невероятното, а в същото време толкова истински...

Свекървата беше около 40-годишен, когато Попа ме заведе на "Вечната софра". Това беше един гараж в двор на къща в квартал Аспарухово. Цялото помещение беше заето от огромна маса, с пейки на двете надлъжни стени. Свекървата седеше на голям стол на насрещната страна, до него беше вратата на кенефа. Поздрави ме през масата, попита ме какво ще пия, показа ми къде е бутилката и продължи разговора с тълпата на "вечната софра". Бях в 8-ми клас...

Историята на Свекървата накратко:

1972-ра година. Свекървата е студент втори курс в СУ. След някакви драми, с още 4-ма приятели решават да бягат от България. Разработват план и стигат до извода, че начин има, но един трябва да "прави завет". Не знам дали е решение или е теглен чоп, но Свекървата остава и успява да "покрива", докато другите минат в Турция. Три дена по-късно е пратен в лагер. За 10 години. Не знам какво е ставало с него от излизането му до падането на комунизма, но от началото на 90-те е дал под наем цялата къща, останала от родителите му. Оставил си е една пристройка със спалня и баня. Но е винаги на "вечната софра". Ние също, доколкото можем. И не бяхме единствени.

1992-ра.

Пореден ден при Свекървата. Тъкмо съм си взел зеления паспорт, след няколко дни са изборите и около масата върви дискусия за партиите, съюзите и "аз на тея ши им ба маата". По радиото започват новините и понеже знаем манията на Свекървата да е винаги "в час", млъкваме. Някакъв политик с възторжен патос споделя в каква дълбока криза е Родината, как бъдещето е в нашите ръце и колко розово може да го направи той самият, ако му дадем шанс. Смеем се, вдигаме наздравици и слушаме следващия политик. Същото, дори думите не се различават много. Следващите няколко "кандитирани"- същото. Като кавъри на една и съща песен. От всичката политическа помия става ясно само, че България е в криза, но ние нямаме нужда от радио, за да го разберем. След новините дискусията се превръща в спор, после в скандал. Един блъска по масата, друг крещи прав, никой не слуша никого. Само Свекървата мълчи и след малко някой забелязва и иска мнението му. Тихият му глас запълва гаража:

- Кризите се случват, когато старото умира, а ново още не се е родило... България е в криза.

 Не отидох да гласувам...

 

1994-та.

Очакван ден. Двама от "онези четирима, които успяха", се връщат в България за първи път след бягството. В последните няколко дни напрежението се предава на всички ни. Явно съм спал "на софрата", защото Свекървата ме буди и ме моли да отида да взема "момчетата" от гарата.

- Но иди с Жигулата. Заедно я купихме...

Карал съм шофьорския курс, но нямам още годините за книжка. Не знам дали ще се оправя, а се потя съвсем, когато Свекървата ми казва, че няма да дойде с мен. Питам го как ще ги разпозная, а той ми казва:

- Спри Жигулата на спирката и чакай до нея. Те ще дойдат...

Дойдоха...

Най-мъжкият разговор, на който съм присъствал. Прегръщат се дълго, чистят сълзите и сядат на масата. Освен тях в гаража сме поне десет човека, но никой не обелва дума. Не питат нито дума за годините в лагери и мизерия. Не говорят и за себе си. Разказват му за тези, които ги няма. Един е починал от болест. Били са на погребението. Свекървата пита имал ли е семейство и се оказва, че е имал 3 деца. През 85-та починала и жена му. Тогава те отишли и осиновили децата. Не им ги дали заедно, затова единият от "момчетата" се преместил от Щатите в Швеция, за да живеят в съседни къщи и да не делят децата. Аз си рева откровено, а един от чичовците на масата се пресяга и им стиска ръцете. Свекървата пита как са децата сега и му отговарят, че отначало им е било трудно, но са се обичали и се обичат много и са неразделни и днес, в пубертета. Тогава Свекървата казва нещо, което чувам и днес:

-Любовта не е просто градивна сила. Тя ни показва колко силни можем да бъдем, когато по нас валят лайна...

 

1995-та.

Заминавам да следвам и правя една прощална седмица в гаража. Пиян съм от много време и не планирам да приключвам скоро. Около масата се подава новия ми CD-player, хората цъкат с език. Темата се завърта около прогреса и как "само преди няколко години касетките бяха нововъведение, а Лада 2107- лимузина". Обсъждат се всякакви технологии и "а чухте ли, че..", когато Свекървата започва да губи съзнание. Едното от момчетата на масата е студент по медицина и успява да го разпита в последните секунди, после Свекървата пуска кепенците. Предния ден му преписали някакви нови хапове и ето последствията. Медика не губи време, вика линейка и после прави нещо, което изумява всички. Вади отнякъде празна спринцовка и бие два кубика въздух в рамото на Свекървата.

На другия ден сме във Окръжна болница при Свекървата. Стаята се пука по шевовете, настроението е прекрасно. Един доктор обяснява, че тази "неочаквана и граничеща с лудост постъпка" на студента е причинила толкова болка на Свекървата, че му е спасила живота... И днес не го разбирам напълно, но го каза доктор. Свекървата се засмива и казва:

 

- А вчера си говорихме за прогреса...Единствената сила, виновна за прогреса, е човешката креативност...

 



Днес Свекървата става на 60 години. Знам за много хора, които още му ходят на гости и още често разговарят с него, въпреки че прахта му отдавна е в Черно море. Той още е на масата с много от нас, още ни помага. Някои хора просто го могат... 

 




Гласувай:
172



1. roza17 - Здравей!
16.12.2010 12:14
За такива хора е израза - "солта на земята". Дано всеки от нас има щастието да срещне през живота си поне един такъв човек...
Бъди жив и здрав, bapha !
цитирай
2. razkazvachka - Хората го могат!
16.12.2010 12:21
И мястото им се пази: наздравица за тези, които още имат място и на този свят!
цитирай
3. анонимен - Благодаря. А.
16.12.2010 12:29
Благодаря.
А.
цитирай
4. karambol5 - Наздравица и от мен ! За всички, ...
16.12.2010 12:30
Наздравица и от мен !
За всички ,които не умират !
цитирай
5. sande - Свекървана е майка ...
16.12.2010 12:30
"Той още е на масата с много от нас, още ни помага."
Силно и вярно. А Високци има песен, в която казва: " На нас мъртвите ще ни помогнат."

Поздрави
цитирай
6. strannica - ...
16.12.2010 13:02
Истинско благословение е да си срещнал поне един такъв човек през живота си.
Мисля си, че стойността на изживяния живот се измерва с броя на хората, които след смъртта ти /пък и преди това/ си мислят за теб с чувството, с което ти си спомняш за Свекървата.
цитирай
7. ronya - тука...
16.12.2010 13:16
просто мълча.
Има ги и ще ги има. И дано успеем да сме като тях.
Наздраве.
цитирай
8. mariani - Привет, bapha :)
16.12.2010 13:32
Има хора и Хора...за които думите не стигат.
цитирай
9. candysays - Чете се на един дъх..
16.12.2010 14:19
Да пишеш именно такива работи ти е стихията, BAPHA.. Пиши ги.. Наздраве!
цитирай
10. анонимен - Versed - 1992-ра
16.12.2010 14:32
...да, много хора не отидоха да гласуват тогава. В замяна на това други отидоха под строй ...и те винаги гласуват, защото така е казала Партията. И затова тези хора определяха кой да ни управлява. А другите ... духаха супата... Не съм съгласен с това пасивно поведение. Според мен всеки трябва да прави своя Избор, не само на изборите за правителство, защото ако той не направи Избора си, друг ще го направи вместо него. И после... може само да се оплаква и да протестира....
цитирай
11. beckslover - .
16.12.2010 14:34
Щастливец е Свекървата. Че не може да види малформациите на новороденото
цитирай
12. dorichela - Вампинце,
16.12.2010 14:46
Някои хора просто го могат.....
цитирай
13. milenich - Благодаря ти, Бафе,
16.12.2010 14:51
подсети ме да почета и моите безсмъртни.
цитирай
14. benra - ами
16.12.2010 15:06
това са хора..човеци..човек.Демек-вечни
цитирай
15. galenav - И на мен вече ще ми помага. Много х...
16.12.2010 15:30
И на мен вече ще ми помага. Много хубаво е разказано - вълнуващо е. Запомнящо се.
цитирай
16. mmagy - Отливам червено вино. . . за Свек...
16.12.2010 15:45
Отливам червено вино...за Свекървата и за Додо,за тези които говорят и без думи!
Навярно заедно се носят по вълните сега....
цитирай
17. animo - bapha,
16.12.2010 16:08
Има такива хора, за които можеш да кажеш просто "Поклон" и да се радваш, че са минали през живота ти.
цитирай
18. tili - Честитя му рождения ден
16.12.2010 17:18
и отливам глътка за него. Светла е паметта му!!!
цитирай
19. 1001usmivki - Хубаво е. . . Късметлии са тези, к...
16.12.2010 18:24
Хубаво е...
Късметлии са тези, които сме имали поне по един такъв - Свекърва в живота си.

Снежни поздрави пращам :)))
и наздраве ... за тези които са още с нас и ни помагат.
цитирай
20. анонимен - без думи, без дъх
16.12.2010 18:34
много е силно, вампи, обичащ такъв
цитирай
21. harvi - E, Баф, как се коментират такива думи!?
16.12.2010 19:38
Това ни липсва - модели за подражание. Ама си трябва сърце за тази работа! Поздрави :)
цитирай
22. darcy - respect
16.12.2010 21:39
цитирай
23. demonwind - Нямам думи...
16.12.2010 23:14
Познавам доста такива хора като Свекървата... За такива хора се говори или добро, или нищо - просто защото никога никому не сторили лошо...
Впечатлиха ме тези негови думи:
"Кризите се случват, когато старото умира, а ново още не се е родило... България е в криза."
Много дълго и тежко раждане - продължава и досега... Няма ли някой да направи цезарово сечение? Аз отдавна не ходя да гласувам, но тази събота по една национална телевизия един човек ми направи много силно впечатление - казва се Мико Вълчев и е лидер на нелегалната (засега) Българска Националсоциалистическа Расистка Партия. Като се ошлайфат малко идеите и думичката "расистка" се смени с "работническа", честно си казвам, че отивам и гласувам за този човек. Стига да бъде допуснат до властта (или не я вземе сам с оръжие, тогава просто няма да има нужда от гласуване).
Може би именно такъв човек ще ни поведе нагоре, а не гъзолизците и ибрикчиите, които сега срамят България, при положение, че дедите им са я срамили години наред и са превърнали живота на хиляди хора като Свекървата в ад. Но хора като Свекървата са силни, за разлика от тези мижитурки, които дори не знаят, че подобни люде съществуват. Докато не дойде Мико Вълчев и разберат много истини. Но тогава адът, през който е минал Свекървата, ще им се стори като детска приказка пред това, което ги очаква...
цитирай
24. adrianaza - Много е
17.12.2010 00:42
вдъхновяващо да се чете за истински обичан човек. Разкажи още истории за него? И защо са го наричали Свекървата?
цитирай
25. анонимен - Мерси вампе. Жив и здрав да си. И лека ...
17.12.2010 10:21
Мерси вампе.
Жив и здрав да си.
И лека му пръст на Свекървата.
цитирай
26. cornflower - браво, браво, разказвачо!
17.12.2010 10:45
браво, браво, разказвачо!
цитирай
27. moreto66 - Щастливец си ти!
17.12.2010 10:47
Щастливец си да познаваш такъв човек. Хора като Свекървата са голяма ценност. Докосвайки се до тях, ние вече не сме същите. И дори, когато ги няма, късче от тяхната мъдрост и доброта оства завунаги в нас.

Поздрави! Разкажи ни още!
цитирай
28. rpatel - Хубаво е, че е имало такъв неверо...
17.12.2010 11:17
Хубаво е, че е имало такъв невероятен човек в живота ти! Мъдростта, която сме получили от тях струва повече от злато!
цитирай
29. ledzeppelin - За да го могат
17.12.2010 11:37
някои хора трябва и ти самия да го можеш! :)
цитирай
30. megg - Някои хора...
17.12.2010 20:27
Не просто го могат, а сякаш идват на този свят, спират за малко и след срещите ни с тях вече не сме същите. За хубаво е ...
Поздрави, Bapha! :)
цитирай
31. susona - това ме блъсна между очите...
17.12.2010 20:58
-Любовта не е просто градивна сила. Тя ни показва колко силни можем да бъдем, когато по нас валят лайна...
= = =
не знам защо никой не го разбира, или така е по-лесно...
цитирай
32. анонимен - бай Митьо, време е ти да разпъваш ...
17.12.2010 23:12
бай Митьо, време е ти да разпъваш софрата и да раздаваш мъдрости по подобие на Свекървата. Мъдростта, която можем да получим и получаваме от теб е безценна.
цитирай
33. mamkamu - Искефи ме, човече. . . И Свекървата ...
18.12.2010 20:21
Искефи ме, човече... И Свекървата ме изкефи, имах такъв приятел и той не е на тоя свят...
цитирай
34. venercheto - присъединявам се
18.12.2010 21:06
към анонимен 32 с две ръце!!! и една чаша...наздраве, варна, много е...както винаги :) силно, грабващо..хайде още за Свекървата, наистина! наздраве! :)
цитирай
35. анонимен - към анонимен 32 с две ръце!!! и една ...
19.12.2010 07:30
venercheto написа:
към анонимен 32 с две ръце!!! и една чаша...наздраве, варна, много е...както винаги :) силно, грабващо..хайде още за Свекървата, наистина! наздраве! :)


Венера, сега остава да изберем как да му викаме. Примерно аз предлагам Йодата. Предлагайте и вие и накрая ще изберем.
цитирай
36. kabakum - Моето предложение е за Бащицата, ...
19.12.2010 10:44
Моето предложение е за Бащицата, защото той се държи бащински и не отказва помощ на никой
цитирай
37. susona - :)
19.12.2010 12:42
Покажи ми приятелите си, за да ти кажа какъв си.
Много вярно...
цитирай
38. анонимен - а защо не Македонски по подобие на ...
19.12.2010 21:52
а защо не Македонски по подобие на Хъшове или Варненски
цитирай
39. candysays - @ 38 - "Варненски" -
20.12.2010 11:50
това е едно наистина добро предложение! ;) И без това сам си е избрал такъв ник.. :)
цитирай
40. анонимен - и аз съм за варненски също може и ...
20.12.2010 19:55
и аз съм за варненски
също може и капитански или морския
но май варненски е най-подходящо от тези
цитирай
41. voinov50 - Такъв е животът...
24.12.2010 09:38
Весела Коледа и щастлива Нова година!

Поздрави от Пирин!
цитирай
42. анонимен - Честита и весела Коледа, Варнен...
26.12.2010 23:11
Честита и весела Коледа, Варненски!
цитирай
43. анонимен - Благодаря
20.01.2011 08:32
А колко ли още такива истории се предават от уста на уста и остават като цяло неизвестни.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: bapha
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1974792
Постинги: 148
Коментари: 6571
Гласове: 20531
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930